tirsdag 21. april 2009

Skolegutt




Novellen handler om en samisk gutt som heter Mattis. Han må lære seg norsk på skolen pga. det. Han synes undervisningen er hardere, lengre og noen ganger ksjønner han ikke hva læreren sier. Det er mye synging, noe Mattis synes er unødvendig og ubehagelig, siden han ikke skjønner halvparten engang. Novellen forteller hvordan barn ( Mattis i dette tilfellet ) mister mye av samisk lærdom og kultur pga. fornorsking og skole. Den vitner også om fortvilelse over skolen, foreldre vil heller at barna skal lære reindrift og selvstendighet. Det som er det store vendepunktet i boken, er når Mattis står frem og er stolt over å være same. Slik slutter også novellen, at Mattis er glad og at læreren på en måte har «tilgitt» han ved å la han lese deler av fadervåret på samisk.

Oppgavene knyttet til denne teksten hadde sammenheng med forskjellene mellom kulturene, språket og kunnskap.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar